Kiraan skodeng

Student Free Stuff

Thursday, March 24, 2011

Earth Hour

Assalamualaikum dan salam salam sejahtera kepada semua yang sudi membaca..


haii semua..kali ini ehin nak share dengan korang 1 perkara...sedang ehin melayan facebook,tiba-tiba ehin menjumpai 1 event yang akan dijalankan di dunia...mungkin ianya bukanlah sebesar sukan asia atau sukan komanwel tapi bagi ehin acara ini memberi kesan kepada bumi kita...nak tahu acara apa?? banda ini diberi nama EARTH HOUR.. nak tahu apa itu earth??meh ehin nak share sikit apa yang ehin dapat..

Earth hour telah bermula pada tahun 2007 di Sydney Australia..pada ketika ini 2.2 juta orang dan 2000 perniagaan telah bersepakat untuk mematikan lampu selama 1 jam akibat perubahan iklim..pada tahun kemudiannya earth hour telah menjadi sebuah gerakan global..lebih dari 50juta orang di 35 buah negara menyertai earth hour ini..

pada Mac 2009,beratus-ratus juta orang telah mengambil bahagian dalam earth hour ketiga.lebih dari 4000 bandar di 88 negara secara rasmi mematikan lampu untuk memberi sokongan kepada aktiviti ini.ini.

pada hari sabtu 27 mac 2010,earth hour menjadi earth hour terbesar pernah diadakan.sebuah catatan 128 negara dan wilayah bergabung dengan paparan aksi global iklim..iconic bangunan dan landmark dari Asia Pasifik ke Eropah dan Afrika ke Amerika dimatikan.orang di seluruh dunia dari semua lapisan masyarakat mematikan lampu mereka dan datang beramai-ramai dalam acara ini.

pada tahun ini,acara ini sekali lagi akan berlangsung..earth hour akan berlangsung pada 26 mac jam 8.30 (waktu setempat).jadi apa kata kita semua bergabung untuk menjayakan aktiviti ini..hanya 1 jam kita bergelap tetapi apa yang kita lakukan itu adalah untuk perjalanan global pada masa depan yan berterusan...

sekian....

No comments: