Kiraan skodeng

Student Free Stuff

Sunday, March 20, 2011

SuperMoon

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

terima kasih kerana sudi singgah di blog ehin ni... kali ni ehin nak cerita tentang 1 fenomena alam yang berlaku semalam...sebenarnya ehin agak kecewa yela sebab ehin tak dapat melihat kejadian ni...memang semalam ehin tidur lewat..dalam pukul 5.30 pagi tapi ehin tak berpeluang untuk melihat fenomena ni...rugi betul...ermm tak apa la...

pada malam semalam 1 fenomena telah berlaku di seluruh dunia..fenomena ini dipanggil SUPERMOON...ape tu supermoon??macam mana ia berlaku??macam mana kita nak tahu tu supermoon atau tidak???persoalan tu mesti bermain dalam fikiran korangkan??betol tak??tapi sebelum tu sapa yang dapat tengok supermoon semalam ehin nak ucapkan tahniah la..untung la korang sebab dapat tengok,ehin ni just dapat cerita je...ok sekarang kita cerita tentang apa itu supermoon??jom ehin ceritakan..

supermoon adalah istilah yang diberi oleh ahli astrologi untuk menggambarkan keadaan bulan penuh ketika bulan berada dalam kedudukan yang terdekat dengan bumi..pada ketika ini jarak bulan dengan bumi sekitar 10% atau kurang dari jarak lintasannya dengan bumi..ia berada kira-kira 221 567 batu dari jarak bumi..dikatakan apabila berlaku kejadian ini,pelbagai bencana alam yang besar akan berlaku..Allahualam la..tu semua ketentuan Allah,hanya Dia Maha Mengetahui...

nak tengok macam mana bentuk supermoon???

ni la bentuk bulan supermoon



cantik tak??ada tak ala-ala cite serigala??hehehhee.... jom sambung info sikit.supermoon ini bukanlah kali pertama berlaku,ia pernah terjadi sekitar tahun 80 an..untuk pengetahuan semua,kejadian ni berlaku setiap 18 tahun..tapi fakta ni ehin tak tahu la betul atau tidak,ini just apa yang ehin dapat dari pembacaan ehin..

oklah sampai disini untuk kali ni.apa-apa pun terima kasih kerana sudi membaca dan Assalamuaalaikumm

1 comment:

baby_elida said...

owh yaka...ida pon xbrpeluang nak tgok...ruginya....huhuhu